§ 1. NAVN.
Foreningens navn er Aalborg Kaserners Idrætsforening (AKIF). Dens hjemsted er Aalborg
Kaserner, 9400 Nørresundby. Foreningen er stiftet d. 4. december 2006.
§ 2. FORMÅL.
Foreningens formål er at fremme og vedligeholde interessen for den frivillige idræt inden
for Forsvaret (herunder Hjemmeværnet), at holde kontakt med tidligere tjenestegørende
og fremme samværet mellem foreningens medlemmer, samt formidle medlemmernes
deltagelse i konkurrencer under Dansk Militært Idrætsforbund (DMI) og andre militære og
civile idrætsforeninger. Ligeledes er formålet med foreningen, at fremme sammenholdet
blandt foreningens medlemmer ved initiativer og arrangementer for disse evt. i
samarbejde med kasernens og områdets øvrige foreninger.
§ 3. MEDLEMMER.
Som medlemmer kan optages:
a. Følgende kan optages som medlemmer:
– personel med fast ansættelse i Forsvaret,
– værnepligtigt personel,
– personel i Forsvaret med rådighedskontrakt,
– fast og frivilligt personel i Hjemmeværnet,
– personel, der er ansat hos en civil leverandør, og som gennem sin ansættelse har
sin daglige gang og som har fået udstedt et permanent adgangskort til et militært
tjenestested.
– ægtefælle/samlever samt børn til de ovennævnte personelgrupper.
– personer, som tidligere har været omfattet ovennævnte personlgrupper, samt disses
ægtefælle/samlever og børn.
– personer, der dyrker DMI specialidrætter (Militær Femkamp, Biathlonorientering og
Feltsport).
b. Følgende kan optages som æresmedlem:
– En af bestyrelsen udnævnt person, der har ydet en særlig og fortjenstfuld indsats
for foreningen.
§ 4. KONTINGENT.
Kontingentet fastsættes på den ordinære generalforsamling. Kontingentet indeholdes
månedligt i lønnen eller indbetales på foreningens bankkonto. Ved medlemskab, hvor
kontingentet indbetales via bankkonto, er minimums medlemskabet 6 mdr. forud af
gangen. Æresmedlemmer betaler ikke kontingent.
§ 5. UDMELDELSE OG EKSKLUSION.
Udmeldelse kan kun finde sted ved en måneds udgang, og skal skriftlig være kassereren i
hænde senest den 20. i forudgående måned. Ved afskedigelse eller hjemsendelse
ophæves medlemskabet fra månedens udgang, medmindre ønske om forsat medlemskab
fremsættes overfor kassereren.
Forretningsudvalget kan ekskludere et medlem ved over 3 måneders kontingentrestance.
Genoptagelse kan først finde sted, når restancen er betalt. Forretningsudvalget kan med
2/3 flertal ekskludere et medlem i en periode, når særlige forhold taler herfor. Eksklusionen
skal bekræftes på førstkommende generalforsamling, hvilket kan ske ved simpelt flertal
blandt de tilstedeværende, idet den ekskluderede her har stemme- og taleret.
§ 6 FORPLIGTELSER.
Foreningens medlemmer, herunder bestyrelsen,
– hæfter ikke personligt for indgåede forpligtelser fra foreningens side;
alene foreningen hæfter med de rådige midler,
– har ikke nogen økonomisk forpligtelse udover kontingentforpligtelsen,
– har ikke krav på nogen del af foreningens midler eller udbytte af nogen art,
– har pligt til at lade sig vælge til forretningsudvalget/bestyrelsen eller udvalg i
sammenlagt indtil 2 år.
§ 7. GENERALFORSAMLING.
En generalforsamling, som kan være ordinær eller ekstraordinær, er foreningens højeste
myndighed. Indkaldelse offentliggøres senest 14 dage forud med angivelse af dagsorden
ved opslag ved de 2 motionscentre samt på AKIF hjemmesider på internet og intranet.
Alle medlemmer har tale- og stemmeret på generalforsamlingen. Skriftlige fuldmagter har
stemmeret. Et medlem kan kun bære ”en” fuldmagt. Fuldmagten skal indeholde navn og
dato samt underskrift.
Dirigenten afgør med bindende virkning alle spørgsmål angående behandlings- og
afstemningsmåde, dog skal han foretage skriftlig afstemning, såfremt mere end et medlem
ønsker det.
Beslutninger tages ved simpelt flertal, dog jf. § 13 og 14. Ordinær generalforsamling
afholdes årligt i første kvartal. Forslag hertil tilsendes bestyrelsen tidligst muligt og senest
8 dage forud for generalforsamlingen. Indkomne forslag skal offentliggøres for
medlemmerne, senest 2 dage før generalforsamlingen ved opslag ved de 2 motionscentre
og på AKIF hjemmesider på internet og intranet.
Dagsordenen fastsættes af forretningsudvalget og skal ordentligvis omfatte:
1) Valg af dirigent.
2) Godkendelse af dagsorden.
3) Formandens beretning, suppleret af øvrige udvalgsformænd.
4) Kassereren fremlægger på bestyrelsens vegne det reviderede regnskab til
godkendelse, og det af forretningsudvalget godkendte budget for nuværende år til
orientering.
5) Behandling af indkomne forslag. Vedtagelse heraf træder umiddelbart i kraft.
6) Fastsættelse af kontingent.
7) Valg til bestyrelsen, jf. § 8.
8) Valg af revisor og revisorsuppleant jf. § 11.
9) Eventuelt.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes:
– Når bestyrelsen finder behov herfor, eller når mindst 1/3 af foreningens medlemmer
fremsætter skriftligt ønske herom med angivelse af dagsorden. I sidstnævnte tilfælde skal
indkaldelse ske med mindst 2 ugers varsel og den ekstraordinære generalforsamling
afholdes senest 4 uger efter fremsættelsen.
§ 8. BESTYRELSE.
Foreningen ledes af en på generalforsamlingen valgt bestyrelse, der består af:
– Formand.
– Kasserer.
– 7 bestyrelsesmedlemmer.
Derudover vælges 2 suppleanter.
For hvert bestyrelsesmedlem forelægger der en funktionsbeskrivelse for de primære
arbejdsopgaver/-områder og kompetencer.
Halvdelen af bestyrelsen vælges på generalforsamlingen for en 2-årig periode således:
– i de ulige år formanden, 3 bestyrelsesmedlemmer og 1 suppleant,
– i de lige år kassereren, 4 bestyrelsesmedlemmer og 1 suppleant.
Bestyrelsen konstituerer sig efter hver generalforsamling med en:
– Sekretær og
– Næstformand
der sammen med Formanden og Kassereren udgør forretningsudvalget. Øvrige valgte
bestyrelsesmedlemmer indgår henholdsvis som:
– formand for boldspilsudvalget,
– formand for idrætsudvalget,
– formand for skydeudvalget,
– formand for specialudvalget,
– formand for aktivitets og sponsorudvalget.
Bestyrelsen er forpligtet overfor DMI i henhold til foreningens love § 6. Bestyrelsen
fastsætter selv sin forretningsorden, idet bestyrelsen er beslutningsdygtigt, når over
halvdelen er til stede. Ved stemmelighed er formandens (næstformandens) stemme
afgørende. Bestyrelsen fører protokol/udfærdiger beslutningsreferat fra hvert
bestyrelsesmøde.
Bestyrelsen kan indkaldes af formanden eller forretningsudvalget og skal indkaldes inden
14 dage, når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer kræver det. Indkaldelse med angivelse af
dagsorden sker skriftligt med 8 dages varsel.
Ethvert aktivt deltagende medlem må være villigt til, på opfordring, at tage del i en
omgangstjeneste inden for udvalgenes arbejde.
Da foreningen er berettiget til at give våbentegning, er foreningens bestyrelse forpligtet til
at give orientering til politiet eller om fornødent at tilbagekalde våbentegning over for et
medlem, der efter bestyrelsens skøn, af hvilken som helst årsag, ikke længere bør være
indehaver af en meddelt tilladelse til et våben.
§ 9 FORRETNINGSUDVALGET
Forretningsudvalget forestår – med ansvar over for bestyrelsen – den daglige ledelse af
AKIF.
Forretningsudvalgets sammensætning:
– Formand,
– Næstformand,
– Kasserer og
– Sekretær.
Forretningsudvalget er beslutningsdygtigt, når over halvdelen af dets medlemmer er til
stede. I tilfælde af stemmelighed er formandens (næstformandens) stemme afgørende.
Forretningsudvalget kan antage lønnet medhjælp.
Der udfærdiges referat af hvert forretningsudvalgsmøde, som tilsendes den øvrige be-
styrelse til orientering senest 8 dage efter mødets afholdelse.
§ 10 UDVALGENE
AKIF virksomhed forestås af følgende hovedudvalg:
– Boldspiludvalg.
– Idrætsudvalg.
– Skydeudvalg.
– Specialudvalg.
– Aktivitets og sponsorudvalg.
Et hovedudvalg består af en formand, som vælges for 2 år af gangen på den ordinære
generalforsamling. Disse formænd indtræder desuden som bestyrelsesmedlemmer.
Under hvert hovedudvalg kan der nedsættes et antal underudvalg for de enkelte
idrætsgrene/ aktiviteter. Disse underudvalg udpeger en formand for det enkelte
underudvalg. Underudvalgenes formænd og medlemmer indstilles af de respektive
hovedudvalg og godkendes af forretningsudvalget.
Udvalgenes ansvarsområde fastsættes af bestyrelsen jf. funktionsbeskrivelser.
§ 11. REGNSKAB & BUDGET.
Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Regnskabet føres af kassereren, og et
årsregnskab afleveres til revisorerne senest 1. februar og tilbageleveres herfra, således
dette kan fremlægges for bestyrelsen inden generalforsamlingen.
På den ordinære generalforsamling vælges hvert år for en 2-årig periode 1 revisor og 1
revisorsuppleant.
Revisorerne reviderer det fra kassereren tilsendte regnskab og tilbagesender det med
bemærkninger. Desuden foretager revisorerne som minimum 1 gang årligt kasserevision.
Foreningens formand eller kasserer attesterer udgiftsbilag. Foreningens midler anbringes
efter bestyrelsens bestemmelser.
Bestyrelsen godkender årsregnskabet inden det fremlægges på generalforsamlingen.
Forretningsudvalget godkender det kommende års budgetforslag i december/januar og
varetager den løbende budgetkontrol, samt har ansvaret for forvaltningen af foreningens
midler i overensstemmelse med budgettet.
§ 12. FORENINGENS MEDLEMSKAB AF FORBUND OG FORENINGER.
Foreningen skal være medlem af DMI, der skal godkende foreningens love. Foreningen
kan efter forretningsudvalgets bestemmelser stå som medlem i andre idrætssammen-
slutninger, foreninger og forbund. Foreningen er blandt andet medlem af Dansk Orien-
terings-Forbund, Dansk Skytte Union via Jyllands Skytte Forbund og Aalborg Firmaidræt.
Foreningen fører separat medlemsregister over medlemmer, som deltager i aktiviteter
inden for specialforbund og -foreninger.
§ 13. LOVÆNDRINGER.
Ændringer af foreningens love kan kun gennemføres på en generalforsamling. På en
ordinær generalforsamling skal 15 af foreningens medlemmer være til stede, evt.
repræsenteret ved skriftlig fuldmagt, og 2/3 heraf skal stemme for forslaget, for at dette
kan vedtages.
Et forslag, som på en ordinær generalforsamling opnår det nødvendige 2/3 flertal, men
hvor 15 af foreningens medlemmer ikke er tilstede, kan vedtages på en ekstraordinær
generalforsamling, såfremt 2/3 af de fremmødte medlemmer, inkl. fuldmagter, stemmer
for forslaget.
§ 14. FORENINGENS OPLØSNING.
Foreningens opløsning kan vedtages på en ordinær generalforsamling, hvor 1/3 af
foreningens medlemmer skal være tilstede, evt. repræsenteret ved skriftlig fuldmagt, og
hvor 2/3 heraf skal stemme for foreningens opløsning.
Såfremt forslaget om opløsning opnår det nødvendige 2/3 flertal på den ordinære
generalforsamling, men hvor 1/3 af foreningens medlemmer ikke er tilstede, kan
opløsningen vedtages på en ekstraordinær generalforsamling, såfremt 2/3 af de
fremmødte medlemmer, inkl. fuldmagter, stemmer for opløsningen.
Ved foreningens opløsning tilfalder foreningens midler DMI eller en videreførende
idrætsforening under DMI.
Ovennævnte love er de af generalforsamlingen., således vedtaget på den stiftende
generalforsamling den 4. december 2006.
Rettet ved ordinær generalforsamling d. 11. marts 2011 og ekstraordinær
generalforsamling d. 11. marts 2011.
Rettet ved ordinær generalforsamling d. 9. marts 2017 og ekstraordinær
generalforsamling d. 9. marts 2017.
Rettet ved ordinær generalforsamling d. 15. marts 2019 og ekstraordinær
generalforsamling d. 15. marts 2019.
Ole Lund Peter Hartman Bjarne Pedersen
Formand Sekretær Dirigent